nim08.jpg

Het PPL brevet 

easa fclHet PPL(A) is een Europees brevet (EASA) dat wordt erkend door de ICAO. Dit betekent dat je er in de rest van de wereld een gelijkstelling voor kunt krijgen. Wil je buiten Europa vliegen dan heb je minimaal een PPL nodig. Je hebt dan niets aan een LAPL. Het is een brevet waarmee je alleen privé vluchten mag uitvoeren. Wil je met vliegen je geld verdienen dan moet je na het behalen van je PPL-opleiding doorgaan voor een Commercial Pilot License (CPL) of een Airline Transport Pilot License (ATPL). Voor het behalen van een PPL moet je minimaal 17 jaar zijn.

Om te voorkomen dat je er aan het einde van de opleiding achter komt dat je helemaal niet mag vliegen is het verstandig om eerst een vliegmedische keuring te ondergaan. Wij beschikken over ons eigen Luchtvaart Medisch Centrum, dus we kunnen ook meteen je initiële- of herhalingskeuring regelen.

Ben je van plan later door te gaan voor een commercieel brevet laat je dan meteen voor een vliegmedische keuring klasse 1 keuren. Met een PPL mag je optreden als Pilot In Command (PIC) op vleugelvliegtuigen of helicopters, dit afhankelijk van praktijkopleiding die je wil volgen.

Het is een PPL houder toegestaan om passagiers mee te nemen. Je moet dan wel over aantoonbare en recente vliegervaring beschikken. Zo moet je b.v. in de voorgaande 90 dagen minimaal 3 starts en landingen zelfstandig als Pilot In Command hebben uitgevoerd in het zelfde klasse vliegtuig. Als je niet aan deze ervaringseis voldoet moet je eerst die starts en landingen maken, voordat je weer met passagiers mag gaan vliegen.

Met een PPL(A) mag je vliegen met één motorige vliegtuigen voorzien van een zuigermotor. Wil je op andere typen vliegen (bijvoorbeeld twee motorig of een turbine) dan kun je hiervoor een speciale aantekening in je brevet halen. Dit betekent dan wel dat je een extra stukje opleiding moet volgen om de specifieke kenmerken van dat type vliegtuig te leren.

Vooropleiding:

Een echte vooropleiding is niet vereist voor het behalen van je PPL. Het is echter wel handig om enige kennis van de Engelse taal te hebben. Dit omdat al het radioverkeer in het Engels gaat.

Theorie-opleiding:

Informatie over de theorie-opleiding kun je vinden onder het menu: PPL theorie-opleiding.

Geldig houden van je brevet:

Een vliegbrevet is twee jaar geldig. Om het brevet te kunnen verlengen moet je in de 12 maanden voorafgaande aan het verlopen minimaal 12 uren vlieguren maken. Dit inclusief een trainingsvlucht van minimaal 1 uur met een instructeur. Kom je om een of andere reden niet aan deze ervaringseis toe en heb je hierdoor onvoldoende uren dan kun je ook een profcheck aanvragen. Dit is eigenlijk een soort verkort praktijk-examen.

Praktijkopleiding:

Tijdens de praktijkopleiding moet minimaal 45 uur worden gevlogen. Dit is inclusief minimaal 10 uren die je tijdens de opleiding solo moet vliegen. Van deze 10 solo uren zul je minimaal 5 uren solo overlandvluchten maken. Hierbij hoort ook een vlucht van minimaal 270 km waarbij je op minimaal 2 vliegvelden, niet zijnde het veld van vertrek, moet landen.

Participeren:

Door te participeren in de Stichting Diamond Flyers of de Stichting Katana Flyers kun je een forse besparing maken op je totale opleidingskosten. De totale opleidingskosten zijn zelfs lager dan die je in de Verenigde Staten kwijt zou zijn. De participatie kun je desgewenst na de opleiding weer verkopen. Het aantal participaties is echter gelimiteerd, voorwaarde is dus wel dat er een participatie beschikbaar is.